Här är t-shirten som ska bryta perfektionshetsen i sociala medier

En ny undersökning visar att många unga får sämre självkänsla när de jämför sitt flöde med andras i sociala medier. Därför har det nu skapats en t-shirt som ska bryta mot den perfektionshets som finns i sociala medier.

En webbundersökning som gjorts på uppdrag av Länsförsäkringar visar att många unga, främst tjejer, mår dåligt av sociala medier. Hälften av de 4000 killar och tjejer som svarar på enkäten säger också att de inte känner sig nöjda med sin kropp när de jämför sig med andra i sociala medier.

I sociala medier idag är det fyllt med vad utåt sett ser ut som perfekta bilder, något som påverkar många negativt. Därför har nu designern Ida Klamborn och Icona Pop teamat ihop sig och tagit fram en MissLyckad t-shirt som ska ifrågasätta perfektionshetsen.

– I sociala medier är det för mycket människor med perfekta leenden på perfekta platser. Det sätter en otrolig press, säger Caroline Hjelt i Icona Pop i ett pressmeddelande.

Aino Jawo fyller i:

– Man känner att man liksom inte räcker till som en vanlig människa.

Budskapet är “Never alter your authenticity for approval. Alter the norm” vilket också står på t-shirten och mer eller mindre innebär att du aldrig ska ändra på dig själv utan ändra på samhället istället. Texten på t-shirten är spegelvänd om blir alltså rätt när du tar en selfie eller står framför en spegel. Allt överskott från försäljningen av t-shirtarna kommer också att skänkas till Friends.


Vit t-shirt med svart text (reklamlänk från Apprl)


Vit t-shirt med röd text (reklamlänk från Apprl)

Läs mer:
Så påverkas du av sociala medier – och så hanterar du det
Därför är det bra att ta en paus från sociala medier
10 steg till att älska din kropp

Foto: Fredrik Etotall, MissLyckad.se

Titta på fler klipp från FRIDA: