Annons

Annons

Sover du dåligt? Här är tipsen för bättre sömn!



Bra sömn får dig att prestera bättre i skolan och gör dig både gladare och piggare. Därför har vi samlat de bästa tipsen för att du ska sova så gott som möjligt.

Sov inte på dagen
Ja vi vet, det är superskönt att somna efter skolan eller på kvällen framför någon serie. Det påverkar däremot din nattsömn negativt. Gå en promenad eller ät något och tanka energi för att hålla dig vaken under dagen.

Hej då sötsaker
Om du vill kunna sova är kaffe, svart te, godis, läsk och energidrycker ett stort nej timmarna innan läggdags. Koffeinet och sockret gör dig pigg och det tar betydligt längre tid för dig att komma ner i varv igen.

Städa sovrummet
Forskning visar att du kommer till ro snabbare och somnar fortare genom att ha ett städat sovrum. På Osaka University i Japan menar forskarna att genom att städa innan läggdags går det 60 procent snabbare för dig att nå djupsömn.

Ha pennan redo
Att vakna mitt i natten med ångest och tusen tankar är inte ovanligt. Hjälp dig själv tillbaka till sömn genom att ha en penna och papper vid sängen och skriv ner allt du känner. På så vis blir stressen mindre av att glömma något inför morgondagen. Skriv ner och gå vidare.

Temperaturchocka
När vi somnar sjunker kroppstemperaturen. För att lura in kroppen i sömn menar forskare att vi kan chocka kroppen med en snabb temperatursänkning. Öppna fönstren i sovrummet och gå in och duscha varmt. När du kommer tillbaka är kroppen varm och rummet kallt, perfekt!

Stäng av skärmar
Förbered hjärnan på natt en timme innan du ska sova. Stäng av datorn och lägg undan mobilen. Läs en bok eller lyssna på musik. Ljuset från skärmarna lurar hjärnan att tro att det är dag och du får svårt att somna.

Annons

Tyst, mörkt och svalt
Skaffa en mörk rullgardin så att hjärnan förstår att det är dags att sova. Stäng ute ljud genom stängd dörr eller öronproppar och skaffa ett lagom tjockt täcke så att du inte svettas på natten.

Sömnproblem?
Om du sover dåligt en eller två nätter då och då behöver du inte oroa dig men om du sover mindre än sex timmar en längre period bör du kontakta vårdcentralen och få tid hos en specialist. Sömnbrist påverkar din hjärna och kan bidra till depressioner. Vanliga tecken på att du sover för lite är att du är hungrig jämt, du blir glömsk, blir ofta sjuk och är ständigt trött.

Läs mer!
Därför bajsar du mer när du har mens
FRIDA-Hanna om utbrändhet: ”Det är verkligheten för många unga tjejer”
Sophie, 17 år: Därför skadade jag mig själv

Foto: IBL

Annons
Annons


Annons



Laddar