Annonssamarbete med Libresse

Släpp tabut! 4 saker din idrottsledare bör veta om mens



Det är dags att börja prata om mens i samband med träning. Libresse vill utmana våra idrottslärare och tränare för att bryta menstabut – och nu kan du bli en del utav det.

Mensutmaningen handlar om att alla, tjejer som killar, ska kunna idrotta på lika villkor.

Hur fungerar det på din skola eller i din förening? Pratar ni om mens och träning? Utmana din ledare, dessa fyra punkter bör hen ha koll på:

1. Alla ska kunna prata mens!

Det är tyvärr tabu att prata om mens, både i och utanför idrottsvärlden. Det gör att det ofta saknas kunskap kring mens även hos tränare eller gympalärare. Men det gör också att många som har mens faktiskt inte vet om det verkligen är så att mens hämmar prestationen, eller som kanske känner att de är oroliga att andra ska upptäcka att man har mens.

Så fundera: Hur fungerar det på din skola eller i din förening? Har ni tillgång till mensskydd när det behövs? Hur mycket vet din ledare om mens och är hen bekväm att snacka om det?

Börja helt enkelt reflektera över menstabut och be din lärare att prata om mens med alla i klassen, inte bara tjejerna!

2. Alla ska kunna delta på gympan efter sina förutsättningar

Alla ska kunna idrotta på lika villkor, oavsett kön eller bakgrund. Menscykeln påverkar kroppens förutsättningar vid träning.

För en del är detta inget problem, men enligt en undersökning som Libresse gjorde 2016 tillsammans med YouGov, så upplevde nära hälften av alla svenska tjejer/kvinnor som tränar regelbundet att det var det.

Någon som verkligen bröt på tabut om mens och träning var den kinesiska OS-simmaren Fu Yuanhui som uttalade sig om sina menssmärtor efter ett misslyckat lopp. Klippet fick en extrem spridning över hela världen, eftersom ingen idrottskvinna tidigare har pratat om mens på TV.

Läs också: Så maxar du ditt sportande under mensen

3. Så fungerar träningen samtidigt som du har mens

På samma sätt som man pratar om kost, hälsostatus eller om man ska träna vid sjukdom eller medicinering, så behöver man också prata om träning under menscykeln.

Man behöver inte hoppa över träningen bara för att man har mens. Tvärtom kan träning underlätta under menstruationen och minska mensvärken. Prata med din ledare om du har en mens som är besvärlig. Känner du dig trött eller har ont kan det hjälpa med alternativa övningar. Viktigt är då att din ledare eller lärare är lyhörd och förstår vad du menar.

4. Mensskydd ska alltid finnas nära till hands 

Ibland dyker upp mensen upp oväntat och då kanske du själv inte har bindor och tamponger i väskan. Skolsköterskan har ofta mensskydd men det borde även finnas hos din idrottslärare – och det ska inte vara pinsamt att fråga efter dem.

Bryt menstabut – anmäl din förening

Alla, tjejer som killar, ska kunna idrotta på lika villkor! Håller du med? Anmäl din förening eller ditt lag till Mensutmaningen med Libresse! Alla kan anmäla sig, oavsett sport eller om du är ledare eller spelare. Som tack får ni ett startpaket Libresse mensskydd (så länge lagret räcker) till tränarväskan och är med i tävlingen om tre checkar på 10 000 kr till ditt lag eller klubbkassa. Tävlingen pågår till 30/11-17.

Klicka här och anmäl din förening!


Annonssamarbete med Libresse





Laddar