Exklusiv intervju: Selena Gomez om psykisk ohälsa, ett år i isolering – och steget in i skönhetsbranschen

Hon är en av Hollywoods mest eftertraktade kändisar, har ett nätverk värt 75 miljoner dollar och har nu också gett sig in i skönhetsbranschen med hennes märke Rare Beauty. Läs Selenas ord om kampen med självförtroendet och resan med Rare Beauty.
1:54

Efter reklamen: 9 saker du inte visste om Selena Gomez

(1:54)

Hon inledde sin skådespelarkarriär redan som sjuåring och tio år senare, blott 17 år gammal, släppte hon sitt första album. I dag har Selena Gomez kommit att bli en av världens mest hyllade artister och sägs ha ett nätverk värt 75 miljoner… dollar! Den siffran tickar stadigt uppåt, eftersom hon numera även kan lägga till beautyguru på meritlistan i och med lanseringen av skönhetsmärket Rare Beauty.

Men bakom välfärd och kändisskap finns en ömtålig och framförallt mänsklig kvinna som kämpar för mer än vad pengar kan köpa – en bra psykisk hälsa och ett bra självförtroende.

– Mitt självförtroende är något jag jobbar med dagligen. Jag slutade att försöka vara perfekt för ett tag sedan och är stolt över var jag är i dag. Jag älskar att sätta upp små post-it-lappar med positiva budskap runt om i mitt hus. ”Jag är tillräcklig”, är min favorit. Rare Beauty har något vi kallar ”Rare Reminders”, som ska efterlikna dessa post-it-lappar. Vi skickar dagligen ut meddelanden som ska öka positiviteten och självförtroendet, säger Selena Gomez.

Påbörjade jobbet med Rare Beauty 2018

När Selena började arbetet med Rare Beauty 2018 visste hon att hon ville göra mer än att bara lansera ytterligare ett celebrity brand. Och att få bort den orealistiska standard som finns över hur vi förväntas se ut i dag är en av många saker som hon vill uppnå med märket.

Selena Gomez pratar om psykisk ohälsa

– Mitt mål när jag skapade Rare Beauty var att skapa mer än ett skönhetsmärke. Jag ville verkligen skapa ett märke som ändrar vårat sätt att prata om skönhet. Med Rare Beauty vill vi fira de saker som gör oss alla unika, samtidigt som vi ville ta bort pressen om att se ”perfekt” ut, efter samhällets normer, speciellt när det kommer till skönhet och smink.

Vad är det som får Rare Beauty att stå ut, om man jämför med alla andra celebrity brands som finns på marknaden nu?

– När vi startade Rare Beauty visste jag att det var viktigt att inte bara ha bra produkter, utan ett viktigt budskap också. Jag startade märket för att jag vill få bort den orealistiska standarden vi ser i samhället i dag. För jag vet att vi alla antagligen har jämfört oss själva med andra och det skapar lätt känslor av att man inte duger som man är.

– Det är de orealistiska skönhetsidealen som har haft en enorm effekt på min egen psykiska hälsa, och jag vet att flera känner likadant. Därför var det extra viktigt att Rare Beauty gör skillnad. Och därför samlar vi ihop pengar genom vår Rare Impact-fond till olika organisationer som gör vården inom psykisk hälsa mer lättillgänglig för alla.

Selena Gomez i kampanj med Rare Beauty

Berätta om tanken bakom namnet Rare Beauty!

– Ordet “Rare” är verkligen speciellt för mig och definierar att vara unik. Det finns bara en av oss och det borde vi verkligen lyfta! Jag tror att det som gör oss alla unika, är våran största styrka och det som gör oss som allra vackrast!

Selena Gomez om psykisk ohälsa

Det råder inget tvivel om att den mentala hälsan och inre välmående ligger Selena varmt om hjärtat. Hon hymlar heller inte med att hon själv har mått dåligt under perioder i livet – något som såklart inte undkommit skvallerpressen. Hon har fått gå igenom tuffa break ups och djupa depressioner – med hela världen som åskådare och hon har också öppnat upp sig om hur terapi har räddat hennes liv.

– Nyligen lanserade vi kampanjen Mental Health 101, som är en kampanj som handlar om att öka medvetenheten och vikten av att ha undervisning om psykisk ohälsa i skolan. Tänk om vi fick lära oss om den psykiska hälsan från en tidig ålder, precis som vi får lära oss om vilket annat ämne som helst! Nu talar jag för mig själv, men om jag hade lärt mig om psykisk ohälsa tidigare, hade saker sett väldigt annorlunda ut för mig.

Selena Gomez lanserar Rare Beauty i Sverige i juli

Vad skulle du vilja säga till unga Selena?

– Jag skulle säga att det är okej att vara sårbar. Ingen är perfekt och du är aldrig ensam om att känna vissa saker. När jag var yngre trodde jag så länge att vara sårbar och öppen med min historia skulle uppfattas som en svaghet, men nu när jag blivit äldre har jag insett att det är min största styrka.

Och på frågan om vem som har varit hennes förebild och inspiration i livet och som har hjälpt henne genom svåra stunder är svaret kort och koncist:

– Min mamma! Vi har gått igenom så mycket tillsammans och hennes styrka är verkligen anmärkningsvärd.

Selena Gomez och mamma Mandy Cornett

Selena Gomez tillsammans med hennes mamma Mandy Cornett år 2009.

Celebrity beauty – en framgångssaga

Att kändisar lanserar skönhetsprodukter hör nästan till vanligheten i dag. Rihanna, Lady Gaga och såklart hon som många ser som pionjären bakom framgångssagan – Kylie Jenner. Nu ryktas det dessutom om att Harry Styles är på väg in i skönhetsbranschen. Men Selena Gomez väljer att se konkurrensen som en möjlighet att få sticka ut.

– Jag är inte här för att tävla, utan känner mig bara så hedrar att få vara en del av branschen. Jag ville skapa märket för att utmana hur man pratar om skönhet. Jag själv får höra varje dag att jag inte är tillräckligt sexig eller tillräckligt cool, så jag vill att märket ska uppmuntra varje person att vara precis som man är och istället hjälpa till att ta bort pressen om att man ska se ut på ett speciellt sätt.

Hur mycket är du själv involverad i arbetet med Rare Beauty?

– Jag är väldigt involverad i hela processen. En av mina favoritsaker att jobba med är produktutvecklingen. Jag jobbar väldigt nära de ansvariga för produktutvecklingen och vi pratar ihop oss om allt från formuleringar och färger till vilken typ av produkter vi ska skapa.

Selena Gomez Rare Beauty lanseras på Sephora

Något försenat håller nu Rare Beauty på att lämna USA:s gränser för att utforska världen. Under 2021 är målet att flera länder i Europa ska kunna ta del av produkterna – däribland Sverige.

– Jag är överlycklig över att kunna lansera i Sverige! Jag har varit i Stockholm tidigare och det är så vacker. Jag är så tacksam att vi har möjlighet att expandera och kan knappt vänta på att människor över hela världen ska testa produkterna. Det finns inga rätt eller fel i hur man använder produkterna, utan det handlar om vad som får dig att känna dig som bäst!

Hur har det senaste året med pandemi, isolering och jobb påverkat dig?

– Det senaste året har såklart varit utmanande för alla. Jag tror att vi alla känner ännu mer beundran för de som har jobbat i frontlinjen. Medan många av oss hade möjlighet att stanna hemma, var de ute och såg till att allt fungerade och uppriktigt satte deras liv i fara. Jag hoppas att ingen någonsin tar dem för givna. I och med att alla var tvungna att hållas isär, hoppas jag att det finns en större känsla av hur viktigt det är med mänsklig kontakt nu.

Selena Gomez produkter från Rare Beauty

Sist men inte minst! Vilka är dina favoritprodukter om du måste välja?

– Oj, det är svårt att välja. På senaste tiden sträcker jag mig alltid efter Soft Pinch Liquid Blush för att den är så pigmenterad och det behövs bara en liten dutt. Liquid Touch Brightening Concealer är så krämig och smälter in som en dröm! Och till sist Perfect Strokes Matte Liquid Liner för att den glider på så enkelt! Perfect Strokes Matte Liquid Liner är faktiskt den första eyelinern jag har klarat av att göra en cat eye med!

Selena Gomez

Ålder: 29 år

Gör: Skådespelare, artist och har skönhetsmärket Rare Beauty

Bor: Los Angeles

Här kan du köpa Selena Gomez favoritprodukter från Rare Beauty:

Soft Pinch Liquid Blush – Rare Beauty

Flytande rouge i elegant och smidig förpackning! Finns i åtta nyanser. "Den är så pigmenterad och det behövs bara en liten dutt", säger Selena Gomez.

Soft Pinch Liquid Blush från Rare Beauty finns att köpa här. (reklamlänk från Apprl)

Liquid Touch Brightening Concealer – Rare Beauty

Krämig och återfuktande concealer med hö täckning. Finns i 26 nyanser! "Den är så krämig och smälter in som en dröm", Säger Selena Gomez.

Liquid Touch Brightening Concealer från Rare Beauty finns att köpa här! (reklamlänk från Apprl)

Perfect Strokes Matte Liquid Liner – Rare Beauty

Flytande eyeliner som sitter som berget och är enkel att applicera tack vare den tunna spetsen. "Den glider på så enkelt! Perfect Strokes Matte Liquid Liner är faktiskt den första eyelinern jag har klarat av att göra en cat eye med!", säger Selena Gomez

Perfect Strokes Matte Liquid Liner från Rare Beauty finns att köpa här! (reklamlänk från Apprl)

Foto: Rare Beauty, TT

TV: Så långa är Hollywood-kändisarna
1:04

Efter reklamen: TV: Så långa är Hollywood-kändisarna

(1:04)

Relaterade artiklar

Selena Gomez hyllas för bilderna med synliga operationsärren

Blond vs. brunett: Rihanna och 14 kändisar som testat båda hårfärgerna

Harry Styles lanserar skönhetsmärke – det här vet vi