Annons

Annons

Sju enkla yogapositioner som minskar mensvärken



Choklad, värme och värktabletter i all ära men visste du att även yoga har visat sig hjälpa mot mensvärk enligt forskning? Vi visar dig hur!

Steg 1:
Ta på dig bekväma kläder och hitta en lugn plats. Lägg dig i sängen, utomhus på en filt eller inne på en yogamatta. Gör yogaövningarna nedan i valfri ordning och under hur lång eller kort stund du vill. De sätter igång blodcirkulationen, tar bort svullnad och uppblåsthet och får musklerna att slappna av.

Position 1 – Barnets position

Annons

Gör så här: Det här är en viloposition som sägs lindra stress och trötthet och släpper på spänningar i ländryggen. Sätt dig på knäna och luta dig framåt. För bak armarna längst med sidorna. Slappna av och ta några djupa andetag.

Position 2 – Sidostretch

Gör så här: Sitt i skräddarställning med benen i kors. Lyft ena armen över huvudet och tänk ”uppåt åt sidan”. Sitt kvar med båda skinkorna i golvet och stretcha sidan av rygg och mage. Byt sedan arm och håll kvar positionen i minst tio andetag.

Position 3 – Kamelen

Gör så här: Sitt på knä med rak rygg, ta tag i hälarna och skjut fram höften. Sträck försiktigt bak huvudet så att ryggen sträcks ut. Håll kvar så länge du orkar och känner är behagligt.

Position 4 – Huvud mot knä

Gör så här: Den här positionen är känd för att lindra mensvärk, men också huvudvärk och till och med en lätt depression. Sitt med ena benet utsträckt och det andra böjt in mot kroppen. Luta dig över det raka benet och ta tag i foten om du når. Växla mellan att ha rak rygg och stretcha eller krummad rygg och slappna av.

Position 5 – Pilbågen

Gör så här: En skön stretch för mage och höft får du genom att ligga på mage, sätt sedan hakan i golvet, böj på knäna och fatta tag om vristerna. Lyft sedan upp ben och överkropp så högt du kan uppåt.

Position 6 – Kobran

Gör så här: Lägg dig på mage med handflatorna vid sidan av axlarna. Pressa sedan överkroppen upp med hjälp av armarna. Blicka uppåt för att förlänga stretchen ytterligare.

Position 7 – Vilande Buddha

Gör så här: Avsluta genom att lägga dig ner på rygg och slappna av. Lägg armarna längst med sidorna och för upp benen ut mot sidorna med fotsulorna ihop. Ligg här och låt musklerna stretchas ut och slappna av tills du känner att värken börjar släppa.

Läs mer!
12 känslor som känns helt normala när du har mens
Så berättar du för dina föräldrar att du har fått mens
Sex myter om mens (som inte stämmer!)

Foto: Johanna Bengtsson

Annons
Annons


Annons



Laddar