Annons

Annons

Så slipper du betygshetsen



Det går att prestera bra i skolan utan att dissa kompisgänget eller stressa ihjäl sig. Men hur gör du det? Vi bad en psykolog ge oss svaret.

Hur gör jag för att släppa betygshetsen och prestationsångesten? Gudrun Furumark, psykolog på BUP i Stockholm, vet hur du ska tänka.
– Det är inte värt att få A i alla ämnen om det är på bekostnad av din hälsa och ditt mående. Att ständigt ha en inre press på sig själv att prestera på topp kan bara leda till en sak – misslyckanden. Varför? För att ingen människa kan prestera på topp jämt. Ju tidigare du accepterar att du inte kan det och bestämmer dig för att ändå tycka om dig själv, desto bättre liv kommer du få.

Annons
Gilla FRIDA på Facebook

Gudrun menar att högstadiet och gymnasiet inte är avgörande för din framtida karriär. Det är viktigt att klara sina studier, men livet är långt och erbjuder många möjligheter att göra rätt, göra fel och göra om. Även om du är ung, finns risken att pressen och stressen gör dig utbränd.
– Då är det viktigt att du pratar med ett proffs och inte ställer diagnos på dig själv via nätet. Börja gärna med att ta kontakt med din kurator eller skolsköterska så lotsar dem dig rätt.

För att slippa betygshetsen kan du ta till enkla knep. Här är psykologens fem bästa tips:
1. Jämför dig inte med andra
Även om din bästa kompis klarar att spela basket på elitnivå, få A i alla ämnen och gå på massa roliga fester på helgerna så behöver det inte betyda att du orkar med samma saker. Öva på att vara nöjd med att du gjort så gott du kunnat, oavsett vilket resultat andra fick.

2. Ha kul
Många som är stressade över sina studier väljer bort kompisar och fritidsintressen. Det kan kännas skönt för stunden men i längden gör det att de mår sämre och blir mer stressade. Se till att ta dig tid för att ha kul.

3. Börja i tid och sluta i tid
Vi människor skjuter ofta upp det som känns tråkigt eller svårt till sista stund. Försök att istället ta tag i saker i tid, det ökar känslan av kontroll och minskar stressen. Det är också är viktigt är att sluta plugga i tid. Ingen mår bra av att sitta upp halva natten och hetsplugga.

4. Ta hand om dig själv
Se till att sova ordentligt och äta vettigt. Gå inte till skolan om du är sjuk, även om du har ett viktigt prov.

5. Kom ihåg att lärarnas uppgift är att hjälpa dig
Du är inte ensam om att tycka att det är jobbigt med betygshets och prestationsångest. Kom ihåg att du inte behöver klara av allting själv. Prata md dina lärare om du känner att det blir för mycket eller för svårt. Det är deras jobb att hjälpa dig och att lyssna på dig.

Känner du dig utmattad?
Här är några tecken på utbrändhet som du bör ta på allvar om du känner att pressen blir för stor.

Se upp om du:
– Pluggar mer och mer men lär dig mindre och mindre.
– Har svårt att sova.
– Har svårare än vanligt att koncentrera dig.
– Känner dig spänd mest hela tiden.
– Inte känner igen dig själv, blir ledsnare, tröttare och mer irriterad än vanligt.

Annons
Annons


Annons



Laddar