Morgontrött? Så gör du för att lättare komma upp ur sängen

Vissa människor studsar upp ur sängen på morgonen, utan att ens ha tryckt på snooze. Om du inte är en av dem, välkommen till klubben. Här är tipsen för dig som vaknar trött varje morgon.

Trött när du vaknar? Tänk såhär för att lättare komma upp!

Se fram emot något

Det finns någonting att se fram emot varje dag, vi lovar! Att du ska träffa klasskompisarna, komma hem och klappa hunden efter skolan, om det är torsdag kan du se fram emot att det är fredag imorgon, och så vidare. Tänk på det du har att se fram emot varje morgon så har du en bättre anledning att kliva upp.

Så mycket du kan göra

Ju tidigare du stiger upp, desto mer hinner du göra under dagen. Ja, det är ren fakta. Försök att vända den negativa tanken om att du är trött och inte har sovit tillräckligt till något positivt. Nu hinner du leka med din lillasyster, städa ditt rum, öva på glosorna eller något annat viktigt du inte hunnit med.

Bestäm att du ska napa

Om du redan i sängen bestämmer att du får ta en powernap utan dåligt samvete efter skolan så känns det enklare att kliva upp när du är trött.

Acceptera

När du ligger där i sängen och hoppas på att ytterligare en snooze ska göra att du skuttar ur sängen, gäller det att vara realistisk. Det kommer inte hända. Acceptera att du är trött, det kommer vara lika jobbigt att kliva upp nu som om en halvtimme. Lika bra att dra av plåstret och bara stiga upp, NU.

Var målinriktad

Om du tyckte att det var jobbigt att kliva upp igår. Och i förgår. Och morgonen innan det. Så kan ju knappast den här morgonen bli sämre? Fokusera på att låta varje morgon och dag bli lite bättre än dagen innan. Låt vinnarinstinkten över att dagen ska bli goals göra det enklare att gå upp och äga!

Inspiration från: Elitedaily.com


Läs mer!
Sju anledningar till att du alltid är trött
17 tankar du går igenom varje dag om du är morgontrött
Meditera mera – övningarna som får dig att stressa ner