Sanningen bakom ägget som krossade Kylie Jenners instagramrekord

Anledningen är SÅ fin!

Det udda kontot @world_record_egg  dök upp från ingenstans med ett enda tydligt mål: att bli den mest gillade bilden på Instagram.

https://www.instagram.com/p/BsOGulcndj-/

Med uppmaningen ”Låt oss sätta ett nytt världsrekord och få den mest gillade bilden på Instagram, så slår vi det nuvarande rekordet som ägs av Kylie Jenner.” jagade ägget inte bara i kapp Jenners ofattbara antal likes (18 miljoner) på dottern Stormi. Det krossade också rekordet med marginal när det landade på svindlande 52 miljoner likes.


Kylie Jenner svarade på konkurrensen med att lägga upp en film där hon smashar ett ägg mot asfalten. Men trots försök att återta förstaplatsen fick hon se sig besegrad. I vad de flesta ansåg vara en privatpersons påhitt för att får publicitet och kanske uppmärksamma kraften i sociala medier.

https://www.instagram.com/p/BsmPezCnZ4I

Ägget hette Eugene

För när media försökte se vem som låg bakom kontot ledde spåren bara till ”Henrietta, en kyckling lyckligt bosatt på engelska landsbygden”. Sajten BuzzFeed lyckades få en mailkonversation med initiativtagaren, där det framgick att ägget hette Eugene inte hade något mot Kylie Jenner personligen. Hen(rietta) var bara sugen på att slå ett nytt rekord.


Men den som följt Eugene har noterat nya bilder på ägget, som krackelerar tydligt för varje ny post. Vid den näst senaste uppdateringen tycktes också skalet vara ärrat eller ha en koppling till Super Bowl (två sanningar skulle det visa sig). Sedan kom denna talande film:

https://www.instagram.com/p/BtdYQwincYv/

Vill lyfta psykisk ohälsa

Initiativet syftar alltså till att belysa problemen kring psykisk ohälsa och hur sociala medier kan påverka den samma.

Enligt tidningen Resumé är det är Londonbaserade kreatören Chris Godfrey som tillsammans med några kollegor startat och drivit kontot.

– Ett ägg har inget kön, ingen etnicitet eller religion. Ett ägg är ett ägg, det är universellt, säger han, till New York Times.

Det har också avslöjats att streamingtjänsten Hulu har ett finger med i spelet. Kampanjen uppmanar den som har problem att få hjälp via Mental Health America, som dock inte har något med kampanjen att göra. De ska ha blivit kontaktade för att godkänna hänvisningen till dem. Gissningsvis har de fått en hel del att göra.

Titta på fler klipp från FRIDA: