Annons

Annons

Fyra saker du kan göra om du har PMS (för att lindra den)



Det finns faktiskt en förklaring till varför ditt humör kan variera under olika perioder i månaden. Många gånger kan det bero på PMS, som är kopplat till mensen, och kan få dig att bli både arg och ledsen.

PMS är en förkortning på premenstruellt syndrom och är vanligt hos många tjejer och kvinnor. Fem procent lider av PMDS som är en svårare variant av PMS. Om du tycker att det vardagliga livet blir lidande eller att det du brukar göra blir omöjligt att genomföra kan du kontakta en läkare för att få hjälp.

Annons

Visste du att…
… det finns fyra psykiska symptom som uppkommer när du har PMS? Nedstämdhet, aggressivitet, humörsvängningar och oro. Det finns även fysiska besvär som ömma bröst, huvudvärk eller svullen mage. Du behöver inte ha alla fyra symptom för att ha PMS, utan oftast får du ett eller två som är mer tydligt än de andra.

Gilla FRIDA på Facebook

Marie Bixo, professor vid Umeå universitet, tipsar om hur du ska göra om du har besvär med PMS:

1. Skriv dagbok
Hur PMS märks och när det inträffar är väldigt individuellt. Därför kan det vara smart att anteckna när det inträffar och hur du mår. På så sätt får du koll på dina symptom och är förberedd på när i månaden de brukar dyka upp. Blir du arg och orolig eller får du ömma bröst och humörsvängningar?

2. Gör det du mår bra av
Utgå inte ifrån att samma sak hjälper för alla. Många gillar att röra på sig medan andra hellre tittar på film i soffan. Jämför dig inte med andra utan se till dina egna behov och vad du kan göra för att din PMS kan lindras.

3. Berätta för någon
Precis som med mens kan PMS kännas lite tabu, speciellt när det inte är ovanligt att mötas av kommentarer som förminskar problemet. Många tjejer uppfattar PMS som ett problem för att det kan påverka andra i ens omgivning. Förklara då för de personerna varför du mår som du mår och på vilket sätt du helst vill bli behandlad under de här dagarna.

4. Stressa mindre
Det enda som, bevisat, gör PMS värre är stress. Så det bästa tipset när det är dags är helt enkelt att ta det lugnare. Se det som de dagarna på månaden då du tar hand om dig själv lite extra. Utgå ifrån dig själv och vad som gör dig extra stressad. Glöm inte djupa andetag och att vila!

Läs mer!
Därför bajsar du mer när du har mens
Läsarna berättar: Så var det att få mens första gången
Sju enkla yogapositioner som minskar mensvärken

Av: Ellinor Lindholm
Foto: IBL

Annons
Annons


Annons



Laddar