FRIDAs forum
29 svar
Låta pojkvännen vara delaktig i beslut kring graviditet?
8 aug 22:17
Jag är gravid, vill inte gå in närmare på det men jag är i femte veckan och blev gravid trots p-piller. Det självklara beslutet är abort för jag är bara 16 år, jag har inte ekonomin som behövs och är utan tvekan inte redo för barn. Vill utbilda mig och leva "ungdomslivet" först. Men när jag berättade för min pojkvän så antog han att jag skulle behålla barnet, han lät verkligen glad över det. Blev nästan lite charmad över hans lugna reaktion, men hur ska jag förklara för honom att jag ska göra abort? Kan man smsa något sådant, eller är det som att göra slut, att man borde ta det irl? Borde jag ta hänsyn till att han vill behålla och fundera ett tag till på det?

Hade inga som helst tvivel kring abort förrän han sa något som lät som att jag skulle behålla, det känns som att jag dödar hans barn nu.
8 aug 22:44
Komplicerad situation! Jag tror det bästa hade varit att ni hade en ordentlig pratstund, där du kan berätta varför du vill göra abort och förklara varför du tycker att det är det rätta att göra.
Låt honom prata också, men du ska inte behålla barnet för hans skull.
Berätta att ni har alla möjligheter att få barn i framtiden, det här är inte er enda chans.
10 aug 13:34
Det är alltig tjejen som bästmer om men ska ha kvar barnet om man är så ung,
10 aug 13:40
Min pojkvän tog beslutet abort åt mig, och tro mig, man kan inte må dåligare än att göra något sådant med sin kropp mot sin vilja. Samma gällande födsel, man ska aldrig göra något sånt mot sin vilja.

Prata med honom.
10 aug 16:34
det är din kropp det handlar om och därför tycker jag att du borde ta beslutet. tror du att du och din kille kommer hålla ihop länge till och har han ekonomin att klara det? det är en massa att tänka på men komihåg att det vilkat fall som helst är din kropp det är ett barn i och inte i hans, eller deklart han är ju pappan men ändå
11 aug 00:14
^
^

dåligare? där sjönk min respekt för dig lite...
11 aug 00:45
I slutändan är det DITT val, då det är i dig denne bebis kommer växa. Glöm inte det.
11 aug 01:02
^
^
För att jag skrev dåligare istället för sämre haha? Jag skriver kult istället för roligt också, kuligare kanske har kommit ut ur min mun någon gång med. Klippit istället för klippt. Sån är jag.

Tappar du respekt för en människa för sånt? Hemskt :(
11 aug 21:54
Han borde helt klart vara delaktig när du bestämmer hur du ska göra. Det är ju bådas barn precis lika mycket!
11 aug 22:00
Det är väl okej att diskutera det och kommer med åsikter. Typ för- och nackdelar med ditt beslut. Men han ska absolut inte bestämma det åt dig, det är i slutändan ditt beslut.
FRIDAmedlem
Användarnamn
Lösenord
Bli FRIDAmedlem nu! »
Kan du inte logga in eller glömt lösenordet? »
Kändisar
2013:s hetaste it-girls!

En del får konsertlokaler att koka, andra startar trender som vardagssyssla. Vad som kännetecknar ... Läs vidare »
Mode & Skönhet
Gör kroppen redo för sommaren!
Äntligen sommar! Genom några smarta skönhetsknep kan du göra kroppen redo för sol och bad. Läs vidare »