FRIDAs forum
24 svar
niqab
4 maj 17:36
Tycker ni att det är kvinnoförnedrande?
4 maj 17:51
Nej jag tycker inte att plagget är kvinnoförnedrande, det är däremot kvinnoförnedrande om någon skulle tvingas till det.
4 maj 19:02
Inte om de valt de själv, nej. Jag har förståelse varför de har sånt på sig, det passar bra i öknen.
Nåt som däremot är kvinnoförnedrande så är det objektifieringen av tjejer i västvärlden, alla "ideal" som är på modet och tjejer som är dumma nog att gå på dem.
4 maj 19:12
Om det är självvalt, nej. Om det är påtvingat, ja. Sen anser jag att tanken bakom det, att "kvinnan ska skyla sig och tygla sina blickar" är kvinnoförnedrande.
4 maj 20:52
^
5 maj 00:06
^
^
5 maj 07:42
Ja det tycker jag, kvinnorna som har det är ju antagligen hjärntvättade eller tvingade, har svårt att tro att de verkligen velat gå i en sån om dem hade haft fri vilja. Jag menar, tänk så varmt det måste vara?
Ori
5 maj 10:55
Min kompis bär slöja. Jag brukade fråga henne om det var hennes eget val att bära slöja, och hon svarade alltid ja. Dock kan jag inte säga att jag direkt tror på det, eftersom att både hon och hennes syskon började bära den vid väldigt tidig ålder. Själv kan jag inte förstå varför ett barn självmant skulle välja att bära en sådan. Can't wrap my head around it.

Det är inte förnedrande om det gäller eget val, men och man däremot påtvingas så är det det, ja.

5 maj 14:34
Jag tycker niqab är tuff.
5 maj 19:59
I koranen så står att kvinnan ska täcka sina ''behag''. I Persien tolkades det som att bära slöja och sen dess har muslimska kvinnor gjort det.
FRIDAmedlem
Användarnamn
Lösenord
Bli FRIDAmedlem nu! »
Kan du inte logga in eller glömt lösenordet? »
Övrigt
Vi behöver dig!
Gå med i FRIDAs läsarpanel nu! Eftersom vi älskar dig och vill göra en tidning som du älskar tänker ... Läs vidare »
Kändisar
Hallå där, Ulrik!
I höst kommer du att kunna följa Ulrik Munther i hans egen webbserie Big in Japan på SVT Play... Läs vidare »