FRIDAs forum
33 svar
lchf-metoden för en tonåring?
29 apr 20:57
Hej, det är så att jag skulle vilja gå ner lite tills sommaren. Jag tränar 4 ggr i veckan på gym och har gjort det i 1 och en halv månad ungefär. Äter nyttigt och små portioner. Men jag har bara gått ner 2 kg. Det känns väldigt lite och jag förstår att det är svårare att gå ner i vikt när man är normalviktig, och att muskler väger mer än fett. Men nu är det så att jag har hört talas om en metod som heter lchf, vet inte om ni har hört talas om den. Men den går ut på att man ska äta mycket kött och fett samt grönsaker och hålla sig borta ifrån vilken typ av kolhydrat. Jag skulle vilja testa den tills sommaren, fast dock inte som livsstil för det känns inte som om man får nog med fibrer och vitaminer. Men tror ni att det är okej för en tonåring att köra den här metoden? med tanke på att kroppen växer osv . tacksam för svar :)
29 apr 21:02
om du är normal- eller underviktig så är det svårare att gå ned i vikt.
29 apr 21:03
aa, i tråden under denna så skriver du att du har 20,8 i bmi. så det är inte konstigt att du inte har gått ner mer än två kg. och du behöver verkligen inte gå ned i vikt så varför inte tänka på att må bra istället?
29 apr 21:08
Jag mår bra och gå långsamt ner i vikt :) svälter mig inte eller så. Men jag vill verkligen få min drömkropp, och få bort lite hull här och där och bli fastare. Vill inte gå ner väldigt mycket mer, men kanske 3-4 kilo. Kollade mitt bmi, och jag hade fortfarande varit normalviktigt om jag gick ner 3-4 kilo.
29 apr 21:11
lchf gör så att din kropp kommer i normalvikt, väger du för lite går du upp, för mycket går du ner :) om man gör rätt.
du är ju normalviktig, och gillar du kolhydrater tycker jag du ska fortsätta äta dem, dock allsidigt men jaa du vet det redan :D tycker du ska äta som du gör, möjligen hålla dig till långsamma kolhydrater (GI), den metoden är lite mer mänsklig och funkar i skolan och sådär, men du kanske skulle kunna gå ner med den om du vill, så länge du bränner med än du äter :))
29 apr 21:14
komplexet : Jo, jag försöker inte äta snabba kolhydrater och äter nästan aldrig pasta och sånt. Isånnafall blir det fullkornspasta och inte så mycket. Visste inte att lchf metoden gör så man kommer till en normalvikt. Ska läsa på lite om GI metoden. Tack gör svaret :)
29 apr 21:24
Det komplexet skriver stämmer inte, det är GI-metoden som gör att kroppen kommer i normalform alltså går upp eller går ner beroende på vad du behöver, med lchf går du bara ner. Tror du mår mycket bättre av GI så satsa på det istället! Där får du ju även äta lite kolhydrater också :)
29 apr 21:27
superpaowor : okej, tack för svaret! känner mig smått förvirrad men ska läsa på lite om lchf-metoden :)
29 apr 21:46
Du borde inte gå på någon form av diet. Det kroppen mår allra bäst av är faktiskt tallriksmodellen kombinerad med motion. För övrigt borde du kanske testa att äta oftare eftersom det ökar ämnesomsättningen. Men detta gör förmodligen inte att du går ner snabbare i vikt, eftersom du ju som du själv vet är väldigt normalviktig. Iförsig så återstår då bara diverse dieter och självsvält för en riktigt effektiv, men ack så ohälsosam, viktnedgång.
29 apr 21:49
bensodiazeopin: så jag ska äta som jag gör nu då eller för att jag går ju ner i vikt men bara långsamt. :)
FRIDAmedlem
Användarnamn
Lösenord
Bli FRIDAmedlem nu! »
Kan du inte logga in eller glömt lösenordet? »
Mode & Skönhet
Gör kroppen redo för sommaren!
Äntligen sommar! Genom några smarta skönhetsknep kan du göra kroppen redo för sol och bad. Läs vidare »
Kändisar
Hallå där, Ulrik!
I höst kommer du att kunna följa Ulrik Munther i hans egen webbserie Big in Japan på SVT Play... Läs vidare »