Annons

Annons

7 saker som kan påverka din självkänsla – och hur du tacklar dem



Annons


Provdockor och Instagramfilter kan ge din självkänsla en svacka. Bli uppmärksam på hur – och lär dig tackla situationerna.

Det finns många saker i din omgivning som kan påverka din självkänsla negativt. Som enskild person är det inte alltid lätt att förändra allt själv. Däremot kan du lära dig att vara uppmärksam.

Här är sju saker som kan ge din självkänsla en svacka – och våra tips för hur du kan tänka i stället.

1. Provdockor
Vad är det för bild som vi ser i skyltfönstren i butiker? En docka som ska föreställa en ”typisk” kvinna – och hur plaggen ser ut på henne. Samma syn har vi på modellerna i kataloger och på nätet – att det är så vi bör se ut och att det är så ett plagg ska bäras.

Tänk så här: Kvinnor och tjejer finns i alla åldrar, kroppsformer och storlekar. Hur kan då plagg visas upp på provdockor och kroppstyper som bara täcker en liten del av världens befolkning? Det ger en skev bild av hur verkligheten ser ut. En provdocka representerar inte alla – tänk på det nästa gång du ser en.

2. Bra betyg-hetsen
Enligt Statistiska centralbyrån är 67 procent av alla tjejer i åldrarna 16-18 år stressade i skolan på grund av att de har höga krav på sig själva. Samtidigt blir det allt mer populärt att definiera sig själv utifrån det du kan och gör, som betyg och jobb. Det i sig kan skapa stress och dålig självkänsla.

Tänk så här: Du är i första hand du – och betyg eller jobb kommer inte att definiera vem du är som person. Dessutom kan du inte vara bäst på allt. Så se det du faktiskt gör och lyft dig själv för det du presterar. Glöm inte heller bort att lyfta dina personlighetsdrag, som till exempel att vara rolig eller omtänksam. Det är vem du är som är viktigast.

3. ”Gräset är alltid grönare”-tänket
Vi strävar ofta efter att bli snyggare, bättre eller klara av ännu mer – oavsett om det handlar om utseendet, hur vi är som personer eller vad vi presterar. Det kan såklart vara bra – men det kan också göra att vi inte känner oss nöjda med var vi befinner oss nu.

Tänk så här: Är gräset verkligen alltid grönare på andra sidan? Det är inte säkert. Varför leva med en ständig känsla av att vara otillräcklig, som kan sätta spår i kommande relationer och prestationer? Jobba i stället med att få en självkänsla som får dig att känna dig nöjd med den du är.

4. Photoshop och filter
Vi möts ständigt att snygga bilder på kändisar, vänner eller andra personer på till exempel Instagram. Samtidigt ser vi ju inte vilka filter, ljus eller vinklar de har använt. Vi ser bara perfektion – och jämför sedan bilderna med oss själva när vi tittar oss i spegeln.

Tänk så här:
Instagram är på många sätt en fasad – och något en person kan jobba flera timmar om dagen med att uppfylla. Dessutom ser vi inte likadana ut i alla ljus eller vinklar, och på Instagram kan man alltid välja den bästa bilden. Därför ser du inte hur många omtagningar, filter, ljus, lampor eller vinklar en person använt. Det är ofta inte en helt verklig bild. Så se det för vad det är: fina filter och häftiga bilder – men inte alltid verkligheten!

5. Synen på killar och tjejer
Vi får tidigt i åldrarna lära oss vilka leksaker som är för killar och vilka som är för tjejer. På samma sätt bestäms det tidigt vad en kille respektive en tjej anses kunna. Killar kan klättra i träd och spela fotboll bättre än tjejer medan tjejer har bättre koll på smink och att passa tider – sägs det. I skolan delas lagen på idrotten upp med lika många killar i varje lag för att de anses vara bättre. Som tjej får du höra att du är sämre än en kille på sport och fysiskt ansträngande aktiviteter. Allt det här kan sätta sig på självkänslan.

Tänk så här: Påstår någon att du är sämre än dina killkompisar på grund av ditt kön? Glöm det – och bevisa motsatsen. Påstår någon att du inte är lika bra bara för att du är tjej? Säg att de har fel. Kön har ingenting med hur hårt du kan sparka en fotboll eller hur högt i träden du kan klättra.

6. ”Plus size”-uttryck
Klädföretag, modellbranschen och hela modevärlden klassar ofta alla över en viss storlek som ”plus size”. Ett uttryck som har fått en negativ klang och delar in modeller i två kategorier. Det kan även påverka vår syn på kroppar.

Tänk så här: Vem har rätt att bestämma vad som är plus eller inte – oavsett om det handlar om storlekar, beteenden eller matportioner? Låt dig inte luras till att jämföra dig med andra. Utgå från vem du är.

7. Medier 
Löpsedlar som ”Så går du ner i vikt” eller ”Få drömformen på fem veckor” kan göra att din självkänsla påverkas. Sällan står det att vi redan är bra som vi är.

Tänk så här: Vilken bild ger de här rubrikerna dig? Att du inte är bra nu – utan bara om du går ner i vikt. Men risken är att du pressar dig själv så hårt att du mår dåligt. Kom ihåg: du är bra som du är, oavsett kilon och former. Det finns inget ideal som ska eller kommer att passa oss alla. Var uppmärksam – och välj bort medier som du mår dåligt av.

Faktagranskat av: Madeleine Gauffin, leg psykolog och leg psykoterapeut.

Läs mer:
12 elaka tankar vi kan ha om oss själva – och hur vi egentligen borde tänka
Testa dig själv: Lider du av låg självkänsla?

Hit kan du vända dig om du behöver hjälp:
Skolkuratorn
Vårdcentralen
BRIS
Frisk & Fri
Barn- och ungdomspsykiatrin
Ungdomsmottagningen

Artikeln är en del av FRIDAs kampanj #jaggillarmig – för bättre självkänsla bland tonårstjejer. Vill du berätta din historia? Mejla terese.allert@fridaforlag.se.


Annons

Annons



Laddar