Annons

Annons

10 steg till att älska din kropp



Annons


Är du en av alla som står framför spegeln och ser ner på dig själv? Tänk om! Med hjälp av bloggaren och Instagram-profilen Sophia Anderbergs tio tips så kommer du tänka mer positivt om din kropp.

Sophia Anderberg, 27 år, levde många år med ätstörningar och självhat. Förra året tog hon tag i problemet och fick hjälp genom en ätstörningsmottagning. Idag inspirerar hon andra till att älska sig själva genom sin blogg och Instagram.
– Jag ser vilket problem det är och jag får dagligen kommentarer och mejl från tjejer som har samma problem som jag hade. Det vill jag motverka med mina sociala medier, säger hon.

Sophias bästa tips!
1. Var snäll mot dig själv

Det är otroligt viktigt att dagligen vara snäll mot dig själv. Vi är ofta så fruktansvärt elaka mot oss själva och de orden du säger om dig skulle du aldrig säga till någon annan. Börja ställa dig framför spegeln och säg snälla saker.

2. Välj kläder du trivs i
Det är lätt att försöka passa in i en viss storlek, bara för att samhället säger att det är den storleken som är “rätt”. Om du har för små kläder – sluta med det och välj kläder som passar dig och din kropp.
– Jag hade en bild i huvudet av vilken storlek på jeans jag borde ha, inte den som jag egentligen hade. Det är så viktigt att du har kläder som du trivs i, säger Sophia.

3. Umgås med bra människor
Omringa dig med positiva människor som förstår och accepterar dig för den du är. Det är jätteviktigt att kunna vara sig själv. Passar det inte dem du umgås med är det inte dig det är fel på. Tänk på att de ska ge lika mycket energi tillbaka som de tar.

Läs också: ”Ätstörningen tog över mitt liv”

4. Lista dina topp tio
Gör en topp tio-lista med vad du älskar med dig själv. Det behöver inte bara vara utseendet utan vad du är bra på och är nöjd med. Vi är oftast inte vana vid att säga sådana saker om oss själva så det kan vara bra att gå tillbaka och titta på den när du känner dig osäker. Spana in Sophias egna lista här! (länk)

5. Avfölj på Instagram
Sociala medier är så stort idag och det finns mycket positivt, men också mycket negativt med det. Fundera på hur kontona du följer påverkar dig. Får dem dig att må bra eller får dem dig att tvivla på ditt eget värde? Följ konton som ger dig energi och ta bort dem som gör motsatsen.

6. Fokusera på annat
När tankarna om kaloriräkning, ångest, självhat och träningshets kommer upp så börja fokusera på något som du blir glad av. Det kan exempelvis vara att ringa någon och prata om hur du mår, se en tv-serie, lyssna på musik eller ta en promenad och rensa tankarna.

Bara tre kilo till, en storlek mindre i jeans bara för att, mat du hatar att äta men äter för man "ska", missnöje, rädsla, ångest och tårar! SLUTA! Din kropp, ditt verktyg, ditt liv och dina möjligheter till att göra precis vad DU vill med DITT liv är här och nu! Inte när du gått upp eller gått ner tre kilo, när den där lilla storleken i jeans passar, NU! Jag säger inte att det är enkelt, det tog mej ett år på ätstörningsmottagningen med samtal, mallar och tekniker men på andra sidan fanns detta liv! Ett liv i trivsel och välmående! Fokus borde ligga på att ta hand om oss själv för att må bra och leva länge, inte för att förändras till något som aldrig går att uppnå! Steg 1: Beröm dej själv, 10 grymma saker om dej själv, det första du gör på morgonen i spegeln! Med start nu! Och så kan du lyssna på dagens avsnitt av välmåendepodden också där vi snackar om just detta idag! En stor FIApuss till er! Ni är krigare! 🇬🇧🇬🇧 Only three more kilos, on smaller size in those jeans just because, food that you really hate just because you are supposed to, anxiaty and tears! STOP! Your body, your life and You can choose What to do with it! Not when thoose three kilos are gone, not when the smaller size in the jeans fits, NOW! Start every morning with telling 10 great things about yourself in the mitror, that should be your mission with start, TODAY! Love! You are heros!! #iamprouduf#sizelycklig

Ett foto publicerat av fia anderberg 💕 (@fiaanderberg)


Sophia peppar andra genom sin Instagram.

7. Gör en spellista
Ha en feel good-lista på Spotify som du sätter på så fort du kommer in i dåligt tänk. Det kommer göra dig på bättre humör och ge dig energi. Var noga med vilka låtar du lägger in i din spellista, vad som helst platsar inte där.

8. Gör saker för din egen skull
Det är viktigt att skämma bort sig själv. Gör något som du och du kropp uppskattar, som exempelvis att fixa naglarna, shoppa nya kläder eller göra en resa. Någonting som får dig att må bra och fokusera på dig själv. Ställ dig frågan: “vad mår jag bra av?”. Vi fokuserar så mycket på vad andra människor tycker om oss att vi glömmer bort vad vi själva vill.

9. Träning ska vara roligt
Kroppen mår bra av motion men hur du väljer att motionera är ganska oviktigt. Det spelar ingen roll om det är tennis, promenader, gymmet eller dans – gör det du tycker är roligt. Om du inte tycker gymmet är roligt, varför ska du då gå dit?

10. Släpp vikttankarna
Det är dags att sluta fokusera på vikt när det kommer till mat och träning. Du ska motionera och äta för att leva länge, inte för att din kropp ska se ut på ett visst sätt. Det finns inga regler för hur du ska äta och träna. I slutändan handlar det bara om att må bra.

Mer pepp:
Kändistjejerna: Man kan inte vara bäst på allt direkt
Krönika: ”Jag suddar för mitt ansikte för att jag är för ful”
Så kan du ha påverkats av att du lekte med Barbie

Hit kan du vända dig om du behöver hjälp:
Skolkuratorn
Vårdcentralen
BRIS
Frisk & Fri
Barn- och ungdomspsykiatrin
Ungdomsmottagningen

Artikeln är en del av FRIDAs kampanj #jaggillarmig – för bättre självkänsla bland tonårstjejer. Delta du också genom att använda hashtaggen #jaggillarmig i sociala medier. Vill du berätta din historia? Mejla terese.allert@fridaforlag.se.

Foto: Privat


Annons

Annons



Laddar